Egyedi interaktivitás hozzáadása
Previous Topic  Next Topic 

Amennyiben interaktív elképzelése van az eBookjához, a csillagos ég csak a határ. Lehet, hogy elképzel egy olyan interakciót, amire senki sem gondolt. A Kotobee Authorban a szabványos interaktív elemek találhatók. Az is előfordulhat, hogy Önnek egy olyan interatív elemre van szüksége, ami eddig még nem létezett. Ez az a pont, amikor saját kezébe kell vennie a fejlesztést. A Kotobee Author háromféle kiegészítő eszközt kínál, hogy testreszabja az interaktivitás és magát az eBookot általában.



A forrás szerkesztése


Ha a Forráskód gombra kattintunk a Szerkesztés ablakban jobbra lent, akkor az aktuális fejezet HTML kódját látja, amit szabadon lehet szerkeszteni. Az interneten találhatunk olyan HTML kódokat, amelyeket használni szeretnénk. Egyszerűen csak be kell illeszteni a forráskód szerkesztőben. Egy ilyen példa a forráskódokok helyére a Sketchfab, a 3D modellek online egyik könyvtára. A honlapon beágyazható kódot (általában iframe-et) biztosítanak, hogy megjeleníthessünk a könyvtárukból 3D-s modelleket a honlapunkon. 


Fejezet és Globális CSS


Ha a CSS gombra  kattintunk a Szerkesztés ablakban jobbra lent, saját stílusokat adhatunk egyetlen fejezetnek vagy a könyv összes fejezetére vonatkozóan. Ez gyors formázást biztosít bizonyos elemeknek, mint például a címsoroknak vagy a bekezdéseknek. Ami az interakciókat illeti, a CSS3 többféle interakciót, átmenetet vagy animációt támogat. Ha okosan használjuk ezeket, nagyon látványos eredményt kapunk!


Fejezet és Globális JS


Ha a JS gombra  kattintunk a Szerkesztés ablakban jobbra lent, saját Javascript kódokat adhatunk az adott fejezethez vagy a könyv összes fejezetére vonatkozóan. Ez az, amikor teljes szabadságot kapunk a megvalósítást illetően. Bár ehhez szükséges valamennyi Javascript kódolási ismeret, ezzel a módszerrel bármilyen interakció megvalósítható. A forráskódba illesztett eseményekkel meghívhatjuk az itt definiált Javascript függvényeket. Képzeljük el a következő forgatókönyvet, ahol a Javascript hasznos lehet: egy mesekönyvben a gyermek a könyv elején megadja a nevét egy mezőben, és a könyvben a hős neve helyett az ő neve fog megjelenni. Szóval a határ a csillagos ég!


A HTML, JS és a CSS kódszerkesztő billentyű kombinációkkal, színes kódrendszerrel és kódkiegészítéssel segít a kód írásában.






Az Olvasó  irányítása/felügyelete az API-n keresztül


Az interaktivitás növelésének egy módja, hogy API Javascriptet használunk alapvető parancsok küldésére a Kotobee Reader számára. Ez csak webes eBookban alkalmazható. A szokásos folyamat az, hogy a webes eBook fájljait feltöltjük egy könyvtárba, ami az eBook elérési helye lesz. Az API javascript alkalmazásával e helyett egy másik (rejtett) könyvtárba töltjük fel a webes eBook fájljait, és egy iframe címkével hivatkozunk  a könyvre. Ezáltal ugyanarról az oldalról parancsokat küldhetünk az eBooknak. A lehetséges parancsok:


next

Ugrás a következő fejezethez

prev

Ugrás az előző fejezethez

notebook

A felhasználó jegyzetfüzetének a megnyitása

goto:x

Ugrás egy megadott fejezethez, amit egy számmal jelzünk: x


A parancs egy iframe üzenetküldésként kerül végrehajtásra (pl. postMessage). Egy könnyen megérthető példában a 4. fejezethez ugrás lesz a parancs:

 

  1. <script>
  2.         function action() {
  3.             var book = document.getElementById("book");
  4.             book.contentWindow.postMessage("goto:4", "*");
  5.         }
  6. </script>
  7. <iframe id="book" width="100%" height="100%" src="ebook/index.html"></iframe>
  8. <button  onclick="action()">Ugrás a 4. fejezethez</button>