Az animált GIF eszköz
Previous Topic  Next Topic 

Ezt az eszközt animált GIF fájlok megjelenítésére használhatjuk. Az animált GIF egy olyan speciális fájl, ami bitmap képek sorozatát tartalmazza, és egymás után kerülnek lejátszásra, hasonlóan a rajzfilmhez. Ilyen fájlokat találhatunk az Interneten is, mint animált hirdetések vagy logók.


Ahhoz, hogy elhelyezzünk egy animációt a kiadványunk oldalán, az egérrel húzzunk egy négyszöget arra a helyre, ahol azt el szeretnénk helyezni. Megjelenik egy windowsos fájkiválasztó, ahol kikereshetjük a számítógépünkön az animált GIF fájlt. A kiválasztás után az oldalon megjelenik egy animált GIF objektum. Az animáció nem látszik szerkesztési módban. A megtekintéséhez kapcsoljunk át futási módba az F8 billentyűvel.


Tipp: Saját animált GIF fájlokat is készíthetünk animációszerkesztő programmal, pl. a NeoPainttel.


Ha az egér jobb gombjával rákattintunk az elkészült animált GIF objektumra, megjelenik Az animált GIF tulajdonságai ablak. Itt átállíthatjuk az objektum alapbeállításait.

Az animált GIF tulajdonságai ablak két – az Általános és a Műveletek – részből áll, amelyeket a bal oldalon lévő ikonok segítségével érhetünk el.


Általános

A GIF fájl mező az animáció elérési útvonalát tartalmazza. A jobb oldalon található mappa ikon segítségével választhatunk egy másik fájlt.  A NeoBook-ot már jobban ismerők használhatják a   gomot, ahol további fájlbeállításokat adhat meg, vagy a gombot, amivel a fájl nevét egy változóval helyettesíthetik.



Megadhatjuk, hogy az animáció mikor kezdődjön el az Animáció beállítások résznél. Alapértelmezésként az animáció lejátszása Automatikusan, az oldal megjelenítésekor kezdődik. Ezt átállíthatjuk úgy, hogy a lejátszás Várjon a GIF lejátszása műveletre. A GIFPlay és a GIFStop műveletek segítségével indíthatjuk, illetve állíthatjuk le az animációt. Bővebb információt ezekről a műveletekről a A műveleti listában olvashat.


Az Automatikus méret engedélyezésével a NeoBook az objektum méretét a fájlban megadott méretekhez igazítja. Az Automatikus visszaállítás opció kikapcsolásával az animáció utolsó kockáját hagyja a képernyőn. Ezt a beállítást nem alkalmazhatjuk a Végtelen ciklusnál.


Az Ismétlések száma résznél a Végtelen ciklusban történő lejátszás az alapértelmezett, de azt is beállíthatjuk, hogy hányszor ismételje meg az animációt.


Műveletek

Lehetőségünk van speciális műveletek végrehajtására is, amikor az olvasó az egérrel rákattint az animációra, a kurzort fölé viszi vagy elhagyja azt. Ha adott számú lejátszást állítottunk be, akkor olyan műveleteket is megadhatunk, amelyek az animáció leállásakor kerülnek végrehajtásra. Ez a lehetőség nem jelenik meg akkor, ha a Végtelen ciklust állítottuk be.

A Műveletek képernyőn található a szerkesztőablak, efölött pedig az eszközsor. A műveleti parancsokat begépelhetjük közvetlenül a szerkesztőbe, vagy használhatjuk a Művelet beillesztése gombot is. Megadhatunk különböző parancsokat az objektumra kattintás esetére a Kattintás ablakban, az objektum fölé érés és az objektum elhagyása esetére az Egér belépése, illetve az Egér kilépése ablakban. Az animáció leállításakor végrehajtandó műveleteket a Lejátszás vége ablakban adhatjuk meg. A műveletszerkesztőről és a műveleti parancsokról A műveletekről és a változókról és Műveleti parancsok részekben olvashat részletesebben.