A konténer eszköz
Previous Topic  Next Topic 

A konténer objektumot főként más objektumok felületének használjuk. Ez hasonló az objektum csoporthoz, viszont a konténerben elhelyezkedő objektumokat könnyen mozgathatjuk vagy szerkeszthetjük. Ez a Konténert kiváló eszköznek használhatjuk átméretezhető kiadványok és egyedi ablakok készítésére.


Ahhoz, hogy elhelyezzünk egy Konténert a kiadványunk oldalán, az egérrel húzzunk egy négyszöget arra a helyre, ahol azt el szeretnénk helyezni. Más objektumokat úgy csatlakoztathatunk hozzá, ha az Eszközpalettán kiválasztunk egy eszközt, és közvetlenül a Konténerben rajzoljuk meg. (Akár egy másik Konténert is elhelyezhetünk benne.) Meglévő objektumokat a Kivágás-Beillesztés parancsokkal rakhatunk a Konténerbe. Ebben az esetben a beillesztés előtt ki kell jelölnünk a Konténert. Úgy tudunk eltávolítni egy objektumot a Konténerből, hogy kijelöljük és a Kivágás parancsot használjuk, ezután – miután meggyőződtünk, hogy egy objektum sincs kijelölve – használjuk a Beillesztés parancsot. Miután egy objektumot belehelyeztünk a Konténerbe, azok össze lesznek kapcsolódva. Ha a Konténert mozgatjuk, a benne lévő elemek is mozognak. Ha kitöröljük a Konténert, a benne lévő objektumok is eltűnnek.


Ha az egér jobb gombjával rákattintunk a Konténerre, megjelenik A konténer tulajdonságai ablak, ahol módosíthatjuk a beállításokat.


A Konténer tulajdonságai ablak két – az Általános és a Műveletek – részből áll, amelyeket a bal oldalon lévő ikonok segítségével érhetünk el.


Általános

Ha más objektumokat akarunk belehelyezni a Konténerbe, megadhatjuk a vízszintes és függőleges Margókat, amelyek a behelyezett objektumok és a Konténer széle közötti távolságot jelentik. Ahhoz, hogy a beállított margók érvényesüljenek az elhelyezett objektumoknál, az Illesztési helynél mást kell beállítanunk, mint Semmi-t.


Műveletek

Lehetőségünk van speciális műveletek végrehajtására is, amikor az olvasó átméretezi a kiadványt, illetve a kurzort az objektum fölé viszi, vagy elhagyja azt.


A Műveletek képernyőn található a szerkesztőablak, efölött pedig az eszközsor. A műveleti parancsokat begépelhetjük közvetlenül a szerkesztőbe, vagy használhatjuk a Művelet beillesztése gombot is. Megadhatunk különböző parancsokat amikor a kiadvány átméretezésre kerül az Átméretezéskor ablakban, az objektum fölé érés és az objektum elhagyása esetére az Egér belépése, illetve az Egér kilépése ablakban. A műveletszerkesztőről és a műveleti parancsokról A műveletekről és a változókról és Műveleti parancsok részekben olvashatunk részletesen.


Az Egér belépése és Egér kilépése eseményeket főként objektumok megjelenítésére és elrejtésére használhatjuk. Nem célszerű Figyelmeztető ablak (AlertBox) megjelenítésére vagy időigényes számítások végzésére, mivel az olvasó nincs felkészülve ezekre, amikor az egeret a képernyőn keresztül mozgatja.



Átméretezhető kiadványok készítése a Konténer segítségével

Néhány speciális technika elsajátításával könnyen készíthetünk átméretezhető kiadványokat. Az első dolog, amit el kell döntenünk, hogy milyen legyen a kiadványunk felülete. Általában a legtöbb Windows-os kiadvány néhány jól elkülöníthető részre oszlik: egy eszközsorra, egy státussorra és egy munkaterületre. Komplexebb alkalmazás további elemeket is tartalmazhat, de az elkészítése hasonló.

Miután eldöntöttük, hogy milyen elemek legyenek a kiadványunkban, el kell dönteni, hogy azokat hova helyezzük el. Egy tipikus elrendezést mutat a következő ábra:



Ezt az elrendezést három Konténer objektum elhelyezésével tudjuk elkészíteni. Készítsük el először az Eszközsor konténerét, és állítsuk az Illesztési helyet Felülre. Ezután készítsük el az Állapotsort, az Illesztési hely: Alulra. Végül hozzuk létre a Munkaterületet, és az Illesztési helyet állítsuk Középre. Ha szükséges, a konténerek tetejével vagy aljával állíthatunk a magasságukon, de elmozgatni nem tudjuk azokat az Illesztési hely beállítása miatt.


A kiadvány befejezéséhez helyezzünk el nyomógombokat, képeket és más elemeket a konténerekben. Általában a munkaterület konténere speciális, mert futtatás alatt ez változik meg a legjobban. A Windows-os alkalmazásoknál a munkaterület általában csak egyetlen elemet tartalmaz. Például a szövegszerkesztő munkaterülete az, ahol szöveget írunk be. Amikor a szövegszerkesztő ablakát átméretezzük, a szövegterület kisebb vagy nagyobb lesz, és a szöveg átrendeződik, viszont a formázó eszközök, az állapotsor és más elemek megmaradnak az eredeti méretükben.


Egy szövegszerkesztő elkészítéséhez a középső konténerbe helyezzünk el egy többsoros szövegbeviteli mezőt, az Illesztési helyet pedig állítsuk Középre. Miután kiválasztottuk a „Középre” opciót, az objektum kitölti a rendelkezésére álló területet (amit nem foglal el más objektum). Ha ezt az objektumot egy konténerbe (mint a jelen esetben is) helyezzük, az Illesztési hely a Konténerre fog vonatkozni, és nem a teljes oldalra. Ez a kulcsa mindennek.


Ezekkel az egyszerű lépésekkel egy kezdetleges átméretezhető szövegszerkesztőt készítettünk. Amikor futtatjuk a kiadványunkat, és átméretezzük az ablakot, az Illesztési hely beállítások biztosítják, hogy a kiadvány felülete megtartsa az integritását, függetlenül az ablak formájától.



Az átméretezhető kiadványról bővebben a negyedik leckében olvashatunk.