A Flash lejátszó eszköz
Previous Topic  Next Topic 

A Flash lejátszó eszközzel a Macromedia® Flash™ SWF fájljait integrálhatjuk a kiadványunkba. A Flash objektum tartalmazhat egy lokális fájlt vagy egy internetes címet, amelyik egy távoli fájlra mutat. A Flash fájl tartalmazhat webes interfészt, interaktív hirdetést és animációt is.


Megjegyzés: Amennyiben a Flash lejátszót használni akarjuk, illetve az olvasónk használni akarja, rendelkezni kell a Macromedia Flash Player 5-ös vagy magasabb verziójával. A legutolsó verziót letölthetjük a www.adobe.com. weboldalról. Adobe/Macromedia azt állítja, hogy a Windows operációs rendszert használó PC-k 97%-a rendelkezik valamilyen Flash lejátszóval, így amennyiben olvasóinknak a számítógépe nem túl régi, valószínű, hogy rendelkeznek vele (de mellékelhetjük is, mivel szabad forgalmazású szoftver).


Ahhoz, hogy elhelyezzünk egy Flash lejtászót a kiadványunk oldalán, az egérrel húzzunk egy négyszöget arra a helyre, ahol azt el szeretnénk helyezni. Megjelenik egy windowsos fájkiválasztó, ahol kikereshetjük a számítógépünkön az  SWF fájlt. A kiválasztás után az oldalon megjelenik a Flash lejátszó objektum.


Ha az egér jobb gombjával rákattintunk az elkészült Flash lejátszó objektumra, megjelenik A  Flash lejátszó tulajdonságai ablak. Itt átállíthatjuk az objektum alapbeállításait.


A Flash lejátszó tulajdonságai ablak két – az Általános és a Műveletek – részből áll, amelyeket a bal oldalon lévő ikonok segítségével érhetünk el.


Általános

A Flash fájl vagy URL mező tartalmazza a lejátszandó Flash fájl elérési útvonalát. A mező mellett található Mappa ikon segítségével választhatunk egy másik fájlt. A További fájlbeállítások gombra kattintva további lehetőségek állnak a gyakorlott NeoBook felhasználók rendelkezésére, illetve a Változó beillesztése  gomb segítségével a fájlnevet egy változóval helyettesíthetjük. Ha helyi fájlt választunk ki, az a kiadvány lefordításáig külső marad. A fordításkor belekerül a kiadványba.



A Megjelenési beállítások résznél megadhatjuk, hogy a Flash fájl hogyan jelenjen meg.


Eredeti méret

A Flash a fájl készítésének méretében fog megjelenni. Ha a Flash nagyobb mint a rendelkezésre álló hely, az objektum határán túl a kép nem lesz látható.

Kerethez igazítottan

a fájl a keret méreteihez igazodik, ez jelentős torzulással járhat. Ezt elkerülendő válasszuk Kerethez igazítottan-arányok megtartása opciót, ekkor az eredeti fájl dimenzióinak aránya változatlan marad.

No Border

Ha a Flash készítője egy keretet alkalmaz a Flash körül, ezzel az opcióval eltüntethetjük. Ha nincs keret, akkor a megjelenés megegyezik az Eredeti méret opcióval.


Megadhatjuk, hogy az objektum mikor kezdje el lejátszani a Flash fájlt. Alapértelmezésként Az oldal megjelenítésekor automatikusan kezdődik a lejátszás. Ezt átállíthatjuk úgy, hogy a lejátszás Várjon a FlashPlay műveletre. A FlashPlay, a FlashPause és a FlashStop műveletek segítségével indíthatjuk, szüneteltethetjük, illetve állíthatjuk le a lejátszást. Bővebb információt ezekről a műveletekről itt olvashatunk.


A Lejátszás ciklusban opció választásával a Flash fájlt újból elkezdi lejátszani, amikor a végére ért.


Az Automatikus visszaállítás opció kikapcsolásával az Flash utolsó kockáját hagyja a képernyőn a fájl lejátszása végeztével. Ha bekapcsoljuk, akkor pedig az első kockája lesz látható.


Megjegyzés: Néhány Flash fájl nem különbözteti meg a statikus és a lejátszó módokat. Ebben az esetben a Folyamatos lejátszás és az Automatikus visszaállítás hatástalan maradhat, és így elindítani vagy leállítani sem lehet!


Megengedhetjük az olvasóinknak, hogy a Flash fájl helyi menüjét használhassák ha bejelöljük a Helyi menü opciót. A helyi menü akkor jelenik meg, amikor az egér jobb gombjával rákattintunk a Flash lejátszóra. A helyi menü segítségével az olvasó módosíthatja a Flash fájl megjelenítését. Ha ezt nem szeretnénk, kapcsoljuk ki.


Ha bejelöljük az FS parancs engedélyezése opciót, akkor a NeoBook végrehajtja a Flash fájlba integrált speciális NeoBook műveleteket. A Flash FSCommand egy fejlett programozási eszköz, amivel a Flash készítője kommunikálni tud a befogadó alkalmazással, jelen esetben a NeoBookkal. A Flash készítője végre tud hajtani bármilyen NeoBook műveleti parancsot. Az FSCommand használatának bemutatása meghaladja ennek a kézikönyvnek a kereteit, itt csak egy példát közlünk, hogy hogyan kell beépíteni ezt a Flash fájlba:


on (release) {fscommand ("NeoBook", "AlertBox \"Egy üzenet a NeoBookból!\" \"Ön egy NeoBook Figyelmeztető ablakot lát a NeoBookból.\"");}


A NeoBook specifikus FSCommand-on felül manuálisan is elfoghatjuk az FSCommand parancsokat, amit más alkalmazásnak szántak. Ehhez definiáljunk egy ObjektumNeve_FSCommand szubrutint, ahol az ObjektumNeve helyett az adott Flash lejátszó objektum nevét kell írni. A szubrutin meghívása előtt a NeoBook két változót hoz létre, az [ObjektumNeve.fsCommand]-t és az [ObjektumNeve.fsArgs]-t, amelyek az SWF fájlból kapott információkat fogja tartalmazni. Ne felejtsük el, hogy az ObjektumNeve helyett a saját Flash lejátszó nevét kell írni! A változók tartalma majdnem bármi lehet, így nem árt tisztában lennünk az SWF fájlokkal, mielőtt ezeket az információkat felhasználnánk. Az alábbi szubrutin egy Figyelmeztetőablakot (AlertBox) jelenít meg az FSCommand parancsok válaszával (a Flash lejátszó neve Flash1):


:Flash1_FSCommand
  AlertBox "FSCommand" "[Flash1.fsCommand], [Flash1.fsArgs]"
Return


Szubrutinok létrehozásához tanulmányozzuk át a Kiadvány tulajdonságai > Műveletek részt.


Ha bejelöljük a Háttérszín használata opciót, akkor a Flash lejátszó a Stíluspalettán beállított kitöltőszínt fogja használni, és nem a Flash fájlban beállítottat.


Ha engedélyezzük a Flash lejátszó beágyazása opciót, akkor a NeoBook befordítja a saját Flash lejátszóját (flash.ocx). Ha valakinek nem lenne Flash lejátszó telepítve a számítógépére, a kiadvány ezt a belső lejátszót fogja használni.


Műveletek

Lehetőségünk van speciális műveletek végrehajtására is, amikor a letöltés befejeződött, a lejátszás véget ért, vagy megszakadt.


A Műveletek képernyőn található a szerkesztőablak, efölött pedig az eszközsor. A műveleti parancsokat begépelhetjük közvetlenül a szerkesztőbe, vagy használhatjuk a Művelet beillesztése gombot is.


Megadhatunk különböző parancsokat a Letöltés befejeződött, a Lejátszás vége és a Megszakításkor ablakban a Flash kezdéséhez, befejezéséhez és megszakításához rendelhetünk műveleti parancsokat. A műveletszerkesztőről és a műveleti parancsokról A műveletekről és a változókról és Műveleti parancsok részekben olvashatunk részletesen.


Megjegyzés: A befejezésnél megadott műveleteket a lejátszó nem hajtja végre, ha bejelöltük a folyamatos lejátszást.